HELP… Er zijn zoveel verschillende soorten oliën op jullie webshop.
Wat betekenen al die getallen op bussen olie nu eigenlijk?
Voor een leek is het vaak moeilijk om de geschikte olie voor het voertuig te kiezen.
Wij hebben eenvoudige filters waarmee je snel de geschikte olie kan terugvinden.
Je krijgt na het ingeven van het voertuig, type, model immers een overzicht van elke olie uit ons assortiment die je mag gebruiken in jouw voertuig.
We willen jullie toch graag ook wat uitleg geven over olie.
De basis:
Om te beginnen zijn er verschillende viscositeiten:
De eerste en meest gebruikte classificatie, ‘Society of Automotive Engineers’, SAE.
De viscositeit staat op de bus olie, aangegeven door 2 cijfers.
BV: 5W40, 10W40, 15W40,…
Wat je hier vooral van moet weten is dat hoe hoger het cijfer is, hoe dikker de olie zal zijn.
- Het eerste cijfer 5W40 is steeds de viscositeit bij een koude toestand.
Hoe lager dit eerste cijfer hoe dunner de olie is bij koude temperaturen.
Bij koude temperaturen zal het voertuig dus makkelijker en soepeler starten.
- Waar staat het 2 de cijfer dan voor? 5W40,
Het 2de getal staat voor de viscositeit tijdens warme toestand van de olie.
Hoe hoger dit getal, hoe dikker de olie dus is en hoe beter dat de motor gesmeerd zal blijven.
Dan heb je ook nog een tweede classificatie ‘American Petroleum Institute’ API.
Deze bestaat uit 2 letters.
De eerste letter kan een S of een C zijn: de S staat voor benzine, de C voor diesel.
De tweede letter staat voor de prestatie van de olie, deze letters lopen op: hoe hoger de 2 de letter hoe nieuwer de olie.
De derde classificatie ’Association of European Car Manufacturers’ ACEA.
Deze bestaat steeds uit een letter en een cijfer.
De letter: een A staat voor benzine, een B voor diesel. Een E voor diesel van vrachtwagens of andere transport voertuigen.
De cijfers: 1 voor benzine besparende olie, 2 voor normale/gemiddelde olie en 3 voor prestatiegerichte olie.
Bijvoorbeeld A1 is voor een kleine benzinemotor, A3 is weer voor een prestatiegerichte benzinemotor.